مادر کافی ، مادر کامل

مادر کافی ، مادر کامل

هر چند این اصطلاح به طور خاص برای مادران به کار رفته، چراکه آنها بیشترین ارتباط را با کودک دارند، اما این بدان معنی نیست که پدران، مادربزرگ یا هر پرستار دیگری مخاطب ما نیست. هر کسی که وظیفه فرزندپروری و تربیت فرزندپروری را برعهده دارد، مخاطب این مطلب است.

عبارت مادر خوب کافی اولین بار در سال ۱۹۵۳ توسط دونالد وینیکات، روانکاو بریتانیایی به کار رفت.

وینیکات هزاران کودک و مادر را زیر نظر گرفت و به این نتیجه رسید که نوزادان و کودکان از داشتن مادری که در برخی ابعاد فرزندپروری شکست می خورد، منفعت می برند (منظور ما شکست های بزرگ مانند آزار کودک، بی توجهی و امثال این نیست).

روند تبدیل شدن به «مادر به قدر کافی خوب» در طول زمان رخ می دهد.

وقتی فرزندمان نوزاد است، سعی می کنیم دائما و همیشه در دسترس او باشیم و به نیازهایش به صورت آنی پاسخ دهیم. به محض اینکه گریه می کند، او را شیر می دهیم یا پوشکش را عوض می کنیم. به عبارت دیگری، هر کاری انجام می دهیم که حالش بهتر شود.

این امر اهمیت دارد، زیرا به کودک نشان می دهد که امن است و از او مراقبت می شود.

حقیقت این است که ما نمی توانیم این سطح از توجه و مراقبت از فرزند را تا همیشه حفظ کنیم. اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم اصلا نباید این طور باشد.

وینیکات بر این بار است که بهترین مادر، «یک مادر به قدر کافی خوب» است.

کودک لازم دارد که گاهی والدین اجازه دهند آنها اشتباه کنند تا زندگی در دنیای پر از نقص را یاد بگیرند.

هر بار که ما را صدا می زنند و بلافاصله جواب نمی گیرند، هر بار که به آنها شامی می دهیم که دوست ندارند، وقتی آنها وادار می کنیم باوجودی که مایل نیستند حرف بزنند، فرزندمان را آماده می کنیم که در جامعه ای زندگی کند که قرار است به دفعات در آن ناامید شود.

کودکان ما باید یاد بگیرند که دنیا حول محور خواسته های آنها نمی چرخد و قرار نیست هر خواسته ای برآورده شود.

کودک باید از طریق تجربه یاد بگیرد که جهان جای سختی است و گاهی ناامید می شود، یا همه چیز طبق میل او پیش نمی رود. اما با همه اینها باز هم حال او خوب است.

اگر کودک این تجربه را نداشته باشد و تمام خواسته هایش هر بار برآورده شود، توانایی مدیریت چالش های ناخواسته را نخواهند داشت.

کودک یاد نمی گیرد که ناامید شدن، عصبانی شدن و غمگین بودن اشکالی ندارد.

یاد نمی گیرد که زمان و زندگی دردناک است.

به عبارت دیگر، انعطاف پذیر شدن کودک هدیه مادر کافی بودن است.

آخرین مطالب

آرشیو سایت